در همسایگی ایران چه کشورهایی قرار دارند؟
نوشته شده توسط : triptravel

ایران یکی از طولانی ترین مرزها را در آسیای غربی دارد و در نتیجه به این بهانه، در این مطلب به معرفی کشورهای همسایه ایران می پردازیم. خط مرزی ایران ۳ هزار و ۶۶۲ مایل  است. از میان این کشورها ترکمنستان طولانی ترین مرز مشترک با ایران را دارد. طول خط مرزی میان ایران و ترکمنستان حدود ۷۱۳ مایل است. کوتاه ترین مرز مشترک با ایران هم به کشور ارمنستان تعلق دارد که حدود ۲۷ مایل می باشد. در ادامه با کشورهای همسایه ایران و کشورهایی که خط مرزی خاکی مشترک با ایران دارند آشنا شوید. ایران در کل ۷ استان ساحلی دارد که ۴ استان در جنوب ایران و ۳ استان در شمال قرار دارند. مرز آبی ایران حدود ۲۷۰۰ کیلومتر است که شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است. شهرهای همسایه ایران از طریق مرز دریایی دریای عمان، سیستان بلوچستان و هرمزگان هستند. از سمت دریای عمان هم استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان مرز مشترک آب با دیگر کشورها دارند. استان های گیلان، مازندران و گلستان هم از سمت دریای خزر با کشورهای دیگر مرز مشترک آبی دارند. کشورهایی که خط مرزی خاکی مشترک با ایران دارند از قبیل زیر هستند: عراق، افغانستان، ترکیه، آدربایجان، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان. همچنین کشورهای هم مرز ایران از طریق دریا شامل: عمان، قطر، کویت، امارات، بحرین و عربستان می باشد. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

افغانستان همسایه شرقی ایران

افغانستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که در شرق کشور قرار دارد. مرز مشترک بین ایران و افغانستان حدود ۵۷۲ مایل است. سه نقطه کشورهای همسایه ایران، افغانستان و پاکستان را به هم متصل می سازد. قدمت ایران و کشور همسایه ی آن به قرن ها قبل باز می گردد. روزگاری افغانستان بخشی از امپراطوری ایران زمین بود.

 

ترکیه  همسایه شمال غربی ایران

ترکیه از کشورهای همسایه ایران و کشور هم مرز با ایران است. ترکیه در شمال غربی ایران قرار دارد و مرز زمینی ایران و ترکیه ۳۳۲ مایل امتداد یافته است. مرز بین المللی ایران و ترکیه یکی از قدیمی ترین خط های مرزی دنیا محسوب می گردد. در سال ۱۶۳۹ میلادی مرز میان ایران و ترکیه تعیین شد. در آن زمان پس از جنگ چالداران عهدنامه ی بین المللی ذهاب یا عهدنامه قصر شیرین توسط امپراطوری صفوی و عثمانی امضا گردید.  می توان گفت که این عهدنامه تقریبا به جنگ های ۱۵۰ ساله ایران و ترکیه پایان بخشید؛ اگرچه پس از آن هم باز درگیری هایی برای مرزهای زمینی رخ داد! کشور ترکیه تصمیم به احداث دیواری برای جدا ساختن ایران از کشورش نمود. هدف ترکیه از ساخت دیوار بین مرزی جلوگیری از ورود غیر قانونی ایرانیان به کشورش و همچنین مبارزه با قاچاق است. لازم به ذکر است که ساخت این دیوار برای جدا ساختن مرز ترکیه با ایران با موافقت ایران صورت گفته است. احتمالا ساخت این دیوار در اواسط سال ۲۰۱۹ به اتمام می رسد. طول این دیوار حدود ۸۹ مایل است. مرزهای بین المللی متعددی بین ایران و ترکیه وجود دارند که از پر تردد ترین آن ها می توان به مرز بازرگان  گوبولوک که شهرهای دوغوبایازیت و تبریز را به هم متصل می سازد و مرز رازی کاپیکوی نام برد.

 

آذربایجان همسایه شمال غربی ایران

یکی دیگر از کشورهای همسایه ایران آذربایجان است. کشور مرزی آذربایجان در شمال غرب ایران قرار دارد. خط مرزی آذربایجان و ایران حدود ۲۶۸ مایل امتداد دارد. رفت و آمد مرزی بین ایران و آذربایجان زیاد است چون تعداد افراد آذری زبان ایران بیشتر از آذربایجان هستند. مرز همسایه آذربایجان به شدت تحت محافظت است. کشورهای ایران و آذربایجان دارای تاریخچه ی روابط سیاسی پر تنشی هستند. از مرزهای مشترک پر تردد میان ایران و آذربایجان از قبیل جلفا  جلفا (Julfa-Jolfa)، بیله سوار و آستارا هستند.

 

پاکستان همسایه جنوب شرقی ایران

یکی دیگر از کشورهای همسایه ایران که با ما مرز مشترک زمینی دارد پاکستان است. مرز زمینی ایران و پاکستان نسبتا طولانی است و حدود ۵۹۶ مایل امتداد دارد. آغاز مرز از سه نقطه پاکستان، ایران و افغانستان را به هم متصل می سازد. این خط مرزی تا جنوب ایران امتداد دارد و در نهایت به آب های خلیج عمان می رسد.استان بلوچستان در پاکستان تنها استانی است که با ایران هم مرز است. استان هم مرز ایران با پاکستان هم سیستان و بلوچستان می باشد. ایران نیز آغاز به ساخت دیواری برای جدا کردن مرزهای بین المللی ایران و پاکستان نموده است. انتظار می رود تا زمان اتمام ساخت این دیوار بتنی با ضخامت ۳ اینچ، ۴۳۴ مایل طول و ۱۰ فوت ارتفاع داشته باشد.ایران برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و حملات تروریستی اقدام به ساخت این دیوار نموده است. انتظار می رود این دیوار مرزی از مند تا تفتان امتداد پیدا کند. با این وجود، ساخت مانع مرزی مورد انتقاد مردم بلوچ که سرزمین اجدادی آن ها در بین این مرز است، قرار گرفت. بلوچ ها بر این باورند که کشیدن دیوار موجب جدایی خانواده ها و جامعه ی اجتماعی آن ها از یکدیگر می شود. مرز اصلی ایران پاکستان که از مرز بین المللی عبور می کند، تفتان میرجاوه است.

 

عراق همسایه غربی ایران

عراق کشور همسایه ایران، در غرب کشور قرار دارد و تمام مرزهای شرقی آن با ایران مشترک است. مرز عراق از کوه دالامپر و سه نقطه ی ترکیه، ایران و عراق آغاز می شود. این خط مرزی مشترک ۹۹۴ مایل امتداد پیدا می کند تا نهایتا به خلیج فارس در شط العرب برسد. این خط مرزی بین المللی در اواسط قرن ۱۷ ایجاد شد و در میان اولین مرزهای جهان قرار می گیرد. بر اساس عهدنامه ی ذهاب، که میان امپراطوری عثمانی و ایران برای مشخص کردن خط مرزی بسته شد، سر حد مرزی میان رودخانه ی دجله و کوه های زاگرس است. با این وجود، دو امپراطوری پس از چند دهه اختلاف که منجر به جنگ می شد، ارزروم را به عنوان مرز تعیین کردند. پس از گذشت مدت ها در اوایل قرن بیستم در مورد مرز تجدید نظر شد و مرز جدیدی را با توافق دو کشور انتخاب کردند. ضرباتیه، مندلی سومار، الشعیب، چذابه، مهران، شلمچه، خسروی مرزهای میان ایران و عراق هستند.

 

در همسایگی ایران چه کشورهایی قرار دارند؟





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: