تاج محل معبد عشق
نوشته شده توسط : triptravel

تاج محل یک مجموعه مقبره عظیم است که در سال 1632 توسط شاه جهان ، امپراتور مغول به سفارش همسر محبوب خود ساخته شد. این مجموعه مشهور که در طی یک دوره 20 ساله در ساحل جنوبی رودخانه یامونا در آگرا هند ساخته شده است ، یکی از برجسته ترین نمونه های معماری مغول است که از معماری  هند ، فارسی و اسلامی تاثیر پذیرفته است و تلفیقی از همه آنهاست. در مرکز آن بنای زیبا خود تاج محل است که از سنگ مرمر سفید درخشان ساخته شده است که به نظر می رسد بسته به نور در روز تغییر رنگ می دهد. در سال 1983  سایت میراث جهانی (یونسکو) این بنا را به عنوان یکی از مشهورترین سازه های جهان و نمادی خیره کننده از تاریخ غنی هند معرفی نمود. برای ساخت این بنا در زمان خود ۳۲ میلیون روپیه هزینه شدهاستضمن اینکه این بنا جزء  لیست عجایب هفتگانه جدید جهان قرار میگیرد.برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

 

شاه جهان که بود ؟

شاه جهان یکی از اعضای سلسله مغول بود که از اوایل شانزدهم تا اواسط قرن هجدهم بر اکثر نقاط شمال هند حکومت می کرد. پس از درگذشت پدرش ، پادشاه جهانگیر ، در سال 1627 ، شاه جهان پیروز مبارزات تلخ قدرت با برادرانش شد و خود  امپراطوری شهر آگرا  را در سال 1628  بر عهده گرفت.در کنار او بانو ارجمند بگوم ، معروف به ممتاز محل ("نام یکی از کاخ ها") بود که در سال 1612 با او ازدواج کرد و به عنوان سوگلی دربار او شناخته شد.در سال 1631 ، ممتاز محل پس از به دنیا آمدن چهاردهمین فرزند خود از دنیا رفت. شاه جهان اندوهگین ، که در طول سلطنت خود به ساخت بناهای چشمگیر مشهور بود ، دستور ساخت یک آرامگاه باشکوه در کنار رودخانه یامونا را در کنار کاخ سلطنتی خود در آگرا  را داد. ساخت این بنا در حدود سال 1632 آغاز شد و تا دو دهه  ادامه پیدا کرد.  معمار  اصلی این بنا احتمالاً استاد احمد لاهوری ، فردی هندی با تبار فارسی بود ، که بعده ها با طراحی قلعه سرخ در دهلی معروف شد و اعتبار یافت.در کل ، بیش از 20،000 کارگر از هند ، پارس ، اروپا و امپراتوری عثمانی ، به همراه حدود 1000 فیل ، برای ساخت مجموعه مقبره بکار گرفته شدند.

 

 

 

طراحی و ساخت تاج محل

به افتخار ممتاز محل  ، این مقبره با سنگ مرمر سفید تزئین شده با سنگهای نیمه قیمتی (شامل :  کریستال ، لاجورد ، آمتیست و فیروزه) ساخته شده است و  تکنیک های معروف و پیچیده معماری آن روزها درساخت آن بکار رفته است.گنبد مرکزی آن به ارتفاع (73 متر) ساخته شده و با چهار گنبد کوچکتر احاطه شده است. چهار برج باریک و مناره ها در گوشه و کنار وجود دارد. مطابق روایات اسلام ، آیاتی از قرآن علاوه بر بسیاری از بخش های دیگر این مجموعه ، در ورودی های مقبره با خطاطی زیبایی حک شده است.در داخل مقبره ، یک محوطه سنگ مرمر هشت ضلعی ، تزئین شده با سنگ های نیمه قیمتی ، نماد پیکر ممتاز محل را در خود جای داده است. مقبره واقعی واصلی او در سطح باغ قرار دارد.بقیه مجموعه تاج محل شامل یک دروازه اصلی با سنگ قرمز و یک باغ مربعی کل است که توسط استخرهای طولانی آب به چهار بخش تقسیم شده است ، همچنین یک مسجد با سنگهای قرمز و یک بنای یکسان به نام  "آینه" که روبروی آن قرار دارد. شیوه ساخت و ساز سنتی مغول باعث شده که نتوان تغییراتی در شکل و طراحی آن ایجاد کرد.در ادامه ، شاه جهان قصد داشت یک مقبره بزرگ دوم را در کنار رودخانه یامونا در کنار  تاج محل بنا کند ، جایی که بقایای خودش هنگام مرگ در آن دفن شود. این دو سازه قرار بود با یک پل به هم وصل شوند.در حقیقت ، آورانگزب (پسر سوم شاه جهان از  ممتاز محل) در سال 1658 پدر بیمار خود را کنار گذاشت و قدرت را به دست گرفت. شاه جهان سالهای آخر عمرش را در خانه ای از قلعه سرخ در آگرا با چشم اندازی از مکان استراحت باشکوهی که برای همسرش ساخته بود ، در اسارت خانگی گذراند. وقتی در سال 1666 درگذشت ، در کنار او دفن شد.

 

تاج محل و معماری بی نظیرش

تاج محل بنای شگفت انگیزی است که متاثر از معماری و طراحی هنرمندان زمان خود میباشد ، بسیاری از نوشته ها به زبان فارسی است که زیبایی دوچندانی به این بنای ارزشمند بخشیده است. شاید دلیل اصلی آن حضور معمار ایرانی احمد لاهوری باشد. وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا میتوان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفتهاست و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشتهاند.به گفته تاریخدان آمریکایی «میلو بیچ»، در این مورد میتوان تنها گمانه زنی کرد که معمار اصلی تاج محل چه کسی بوده، اما این نکته روشن است که خود شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت و احتمالا در طراحی تاج محل نیز نقش یک رایزن را داشته‌ است .

 

تاج محل معبد عشق





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: