جاذبه های گردشگری شهر تاریخی یزد
نوشته شده توسط : triptravel

شهر باشکوه یزد یک شهر قدیمی با سازه های آجری و خشتی است که دارای آثار باستانی برجسته ، خانه های تاریخی و تعداد زیادی بنای تاریخی است. این شهر با معماری منحصربفرد و سنتی خود میتواند هر بازدیدکننده ای را شگفت زده کند ، همچنین گردشگران برای استراحت میتوانند در خانه های قدیمی با طراح های فوق العادی داخلی این سبک خانه ها بیشتر آشنا شوند. محصول اصلی شهر منسوجات ابریشمی به نام ترمه است که دارای الگوهای سنتی ایرانی است. اگر علاقه به چیزهای شیرین دارید ، مطمئناً  از خوشمزه ترین شیرینی های محلی یزد لذت خواهید برد.  به عنوان مثال ، باقلوا ، پشمک و قطاب را می توان بعنوان محبوب ترین آنها معرفی کرد. یزد ، مانند سایر شهرهای ایران ، غذاهای سنتی خود را دارد که اصطلاحا به آن آش شولی می گویند. این آش خوشمزه ایرانی حاوی اسفناج ، جعفری ، تره فرنگی ، شنبلیله و چغندر است که با سرکه یا رب انار سرو می شود. برای بسیاری از گردشگران خارجی سفر به ایران بدون سفر به یزد کامل نمی شود. بنابراین این شهر باید در صدر لیست بازدیدکنندگان قرار گیرد. حال با تعدادی از جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی آشنا  میشویم.برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

یزد شهری قدیمی

 همانطور که در ابتدا گفته شد ، با توجه به تاریخچه این منطقه که یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان است . ساکنین آنجا با خونگرمی از شما استقبال خواهند کرد . با کوچه های به هم پیوسته ، با رنگ زرد ، قهوه ای آجری و معماری باشکوه ، مطمئناً از قدم زدن در آن منطقه لذت خواهید برد و از دیدن بادگیرها در بالای هزارتوی پشت بام های خشتی شگفت زده خواهید شد. یونسکو "شهر تاریخی قدیمی یزد" را به فهرست میراث جهانی خود در سال 2017 اضافه کرد.

 

مسجد جامع

 از هر گوشه شهر می توانید بنای باشکوه مسجد جامع را ببینید که در قرن 14 ساخته شده است. این بنای تاریخی یکی از بلندترین مناره های مسجد در کشور است و نمایانگر معماری ایرانی - اسلامی است. این بنا دارای طراحی داخلی چشم نواز و زیبا با کاشی کاری های تزئینی موزاییک و خطوط قرآنی ظریف است. آیتم های مختلف به کار رفته در طراحی از ابتدای دوره اسلامی تا مرمت در قرن چهاردهم دائما متغیر بوده است. علاوه بر این ، تعدادی از عناصر موجود در مسجد به قرن دوازدهم برمی گردد ، به عنوان مثال ، سردر و کتیبه های ایوان بزرگ.

 

برج خاموشان (دخمه زرتشتیان)

 برج های سکوت که در فارسی به آن دخمه گفته می شود ، در واقع دو برج دایره ای هستند که در یک بیابان ساخته شده است. این سازه های بلند توسط زرتشتیان ساخته شده است که در زمان گذشته برای قرار دادن اجساد مردگان در نوک آنها استفاده میشده و معمولا این اجساد خوراک حیواناتی مانند کرکسها میشدند. علاوه بر این ، در بنای این برجها ساختمانهای دیگری نیز وجود دارد. هنگام بازدید از این منطقه ، متوجه خانه های کوچکی خواهید شد که اقوام مردگان برای اقامت و عزاداری از آنها استفاده می کردند ، در حالی که افرادی اجساد را به برج ها منتقل می کردند. این سنت قدیمی زرتشتیان جهت آرامش روح مردگان اجراء میشد.

 

باغ دولت آباد

 این باغ زیبا یکی از نه باغ ایرانی در ایران است که در سال 2011 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت گردید. برخی از ویژگی های مشابه این نوع باغ ها ، مانند تعداد چشمه ها ، تقارن و فضاهای سبز با درختان سرو  مشترک است. علاوه بر این موارد ، درختان انار نیز در باغ کاشته شده اند که برای رشد در این نوع آب و هوا بسیار مناسب هستند. در این باغ اقامتگاهی وجود دارد که در قرن 18 ساخته شده است و متعلق به محمدتقی خان بافقی ، یکی از حاکمان سلسله زندیه است. بلندترین بادگیر در جهان با ارتفاع 33 متر یکی از اصلی ترین جاذبه های این بنای تاریخی است. پنجره های شیشه ای رنگ نیز زیبایی منحصربفردی را به این بنا بخشیده است.

 

آتشکده زرتشتیان

 یزد به عنوان مرکز زرتشتیان ایران شناخته شده است که در آن می توانید تعداد مکانهای مذهبی و تاریخی زرتشتیان را کشف کنید. آیین زرتشتی که یک دین توحیدی باستانی است تقریباً 3500 سال پیش مذهب اصلی در ایران بوده است. یکی از مکانهای اصلی این گروه آتشکده است ، که مهمترین معبد ایران و جهان برای زرتشتیان است. اعتقاد بر این است که آتشی که در مرکز این بنا قرار دارد بیش از 1500 سال است که در حال سوختن است. این معبد به عنوان یک میراث ملی به ثبت رسیده و به جز رویدادهای مذهبی، هر روز پذیرای گردشگران است . به عنوان یک پیشنهاد ، هنگام بازدید از مکان  از لباس های سفید یا رنگ روشن استفاده نمایید تا احترام خود را به مکان نشان دهید.

 

 

مجموعه امیر چخماق

 درست در قلب شهر ، شما با مجموعه امیر چخماق روبرو خواهید شد که می توان آن را به عنوان مکانی دانست که مردم اغلب اوقات خو را شب ها در آنجا می گذرانند، خصوصا در حین برگزاری مسابقات ملی و مجالس مذهبی. نمای سه طبقه این بنا دارای تعداد زیادی ایوان زیبا و متقارن است. اعتقاد بر این است که این مجموعه قبلاً ورودی شهر بوده است. با این حال ، امروزه از آن برای مناسبت های مختلف مذهبی مانند عاشورا و اربعین استفاده می شود. شما میتوانید در این مکان شیرینی های محلی نیز خریداری کنید. این مکان نوعی بازارچه سنتی نیز محسوب میشود و برای خرید سوغاتی نیز انتخاب مناسبی است.

 

موزه آب یزد

 یکی از با شکوه ترین معماری های ایران که حداقل به 2000 سال پیش بر می گردد، کاریز یا قنات است که در سال 2016 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد. در این موزه ابزارهایی را مشاهده خواهید کرد که مربوط به هزاران سال پیش میشود و تکنیکهایی که برای بددست آوردن آب استفاده میشده است را خواهید دید . برخی از این سیستم ها امروزه هنوز کاربرد دارند. در حقیقت ، یک خانه بزرگ در زیر این موزه وجود دارد که از آنجا نیز میتوانید بازدید نمایید.

 

جاذبه های گردشگری شهر تاریخی یزد

 





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: