وسایل و اقلام ممنوعه در پرواز
نوشته شده توسط : triptravel

به احتمال زیاد تا به حال دررابطه با قوانین به همراه داشتن برخی از وسایل در طول پرواز و در فرودگاههای مختلف در سراسر جهان موارد گوناگونی  را شنیده اید و موارد و با قوانین متعدد و متفاتی رو به روشده اید. بعضی از کشورها در مورد این قوانین بسیار سخت گیرانه و دقیق  عمل میکنند تا حدی که ورود برخی خوراکی و یا مواد غذایی به بعضی از کشورها به دلایل متعددی ممنوع می باشد. در برخی موارد حتی حمل بعضی از این  اقلام و یا وسایل در قسمت بار هواپیما و یا کابین هواپیما ممنوع بوده و جرم محسوب می شود. ما در این مطلب میخواهیم مواردی را  که نمیتوانیم در طول پرواز و یا در فرودگاه با خود به همراه داشته باشیم را با شما بررسی کنیم تا از قوانین حمل باربه خوبی  مطلع شویم. برای تهیه بلیط هواپیما می توانید به سایت سفیران مراجعه فرمایید.

 

 

بستن چمدان و وسایل ممنوعه

 به این نکته دقت داشته باشید که تمامی بارهای شما با دقت هرچه تمام تر در فرودگاه و توسط مسئولین مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد. پس قبل از بستن چمدان و ساک های خود حتما سری به لیست اقلام و وسایل ممنوعه درحین پرواز بزنید تا دچار مشکل نشوید. لازم به ذکر است که از به همراه داشتن اشیای قیمتی، پول و یا طلا و جواهر( با وجود ممنوع نبودن آنها در قسمت بار هواپیما) پرهیز کنید، چرا که در صورت مفقود شدن شرکت های هواپیمایی هیچ گونه مسئولیتی را به عهده نمی گیرند.

 

میزان بار مجاز

 به طور کلی میزان بار مجاز در ایرلاینهای متفاوت  بوده و بر اساس پرواز داخلی، خارجی و یا منطقه ای و همینطور نوع بلیط هواپیما کاملاً متفاوت می باشد. اما میتوان گفت بار مجاز به طور معمول در پروازهای خارجی ۲۵ الی ۳۰ کیلوگرم و در پروازهای داخلی ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم است. لازم به ذکر است مسافران پروازهای داخلی در برخی از ایرلاینها مجاز به همراه داشتن چمدان و در واقع بار نیستند. در تمامی پروازهای داخلی و خارجی همهی ایرلاینها مسافران میتوانند یک کوله پشتی و یا ساک و یا چمدان بسیار کوچکی که به carry-on مصطلح است را با خود به داخل کابین هواپیما ببرند. بر اساس قوانین سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) اندازهی چمدان و یا کیفی که به داخل کابین برده میشود میبایست از قوانین زیر تبعیت کند:

عرض: حداکثر ۴۵ سانتی متر

طول: حداکثر ۵۶ سانتی متر

عمق: حداکثر ۲۵ سانتی متر

وزن: بین ۵ الی ۷ کیلوگرم

 

 

نکاتی قبل از تحویل بار

 در هنگام تحویل بار به هبیچ عنوان چمدان، ساک های دستی،کیف و یا بسته های اشخاصی را که نمی شناسید پذیرا نباشید. چرا که وجود هر گونه اشیای خطرناک، مشکوک و ممنوعه به عهده ی شخص حمل کننده ی بار می باشد که  امکان دارد  شما را به دردسری  بزرگ بیاندازد.

 

حمل سلاح های گرم  و سرد  

 تمامی سلاح های گرم اعم از تفنگ، اسلحه ی شکاری، تفنگ های اسباب بازی که به اسلحه واقعی شباهت دارند ویا قطعات اسلحه مثل دوربین دید در شب، گلوله ،ساچمه تیر و کمان و منجنیق و… نه تنها ممنوع میباشد،بلکه حمل آنها به منزله ی جرم نیز محسوب می گردد. همینطور کلیه ی سلاح های سرد مانند انواع یخ شکن، تیغ ریش تراشی، کاتر، چاقو و قیچی با تیغه های تیز و بلندتر از ۶ سانتی متر،وسایل رزمی و دفاع شخصی با لبه ها و قسمت های تیز،شمشیر و قمه،انواع دریل و مته ،سوهان ناخن فلزی سر تیز وکه میتواند باعث جراحت شود نیز ممنوع است.همچنین وسایلی همانند چوب بیسبال و کریکت، چوب و چماق، تیر های چوبی، چوب بیلیارد، باتوم، وسایل رزمی و... که می تواند برای ضربه زدن و وارد کردن آسیب های جدی به بدن استفاده شود و امنیت هواپیما را به خطر بیاندازد ممنوع بود و نمی توان حمل و نگهداری شود.

 

مواد منفجر کننده و مایعات خطر ناک

از حمل هر گونه مواد و وسایل منفجر کننده مثل مهمات،چاشنی، دتکتور، فیوز، باتری، وسایل انفجاری اسباب بازی، مین، نارنجک و دیگر وسایل نظامی،وسایل آتش بازی، گاز اشک آور،دینامیت، باروت و این قبیل مواد جدا خود داری کنید.زیرا حمل آنها علاوه بر ممنوع بودن میتواند آسیب و خسارت های جبران ناپذیری را به مسافران و هواپیما وارد کند.  به علاوه حمل کلیه ی مایعات خطرناک مثل اسید، نفت، بنزین و… درقسمت بار و کابین هواپیما ممنوع است. بنابراین از حمل این مواد جدا خودداری کنید. این مواد شامل ترشیجات، ابلیمو و روغن های خوراکی نیز می شود.

 

مواد غذایی و دارو ها

 قرار دادن مواد غذایی در قسمت بار شرایط خاصی دارد. مثلا نباید فاسد شدنی و یا اسیدی باشند. همینطور قوانین بعضی از کشورها برای حمل  مواد غذایی متفاوت است و ممنوعیت هایی را به دنبال دارد.پس توصیه می شود که هر گونه خوراکی ای را با خود حمل نکنید، اما اگر می بایست که این کار را انجام دهید بهتر است در ادامه به این توصیه ها توجه نمایید. اول اینکه سعی کنید مواد غذایی را در چند لایه با دقت بسته بندی کنید و این بسته بندی ها ترجیحا شفاف و قابل دید باشند تا در هنگام بازرسی نیازی به بازکردن بسته ها نباشد. دومین مورد این است که تا جای که امکان دارد مواد غذایی خشک را در قسمت بار قرار دهید تا درصورت آسیب های احتمالی باعث کثیفی چمدان خود و سایر مسافران نشود.و اما آخرین مورد که توصیه می شود از حمل مواد خوراکی که ظاهری نامتعارف دارد و ممکن است با اقلام ممنوعه ای مانند مواد مخدر اشتباه گرفته شود اکیدا خودداری کنید زیرا اثبات ماهیت آن ها زمانبر است و ممکن است به خاطر آن ها پرواز را از دست بدهید. در انتها لازم به ذکر است که همراه داشتن دارو در هواپیما اساساً جرم محسوب نمیشود. البته توجه به نوع دارو، فرودگاههایی که از آن میگذرید و قوانین کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است.

 

توصیه های نهایی

 در حالت کلی لیستی که شامل اقلام و وسایل ممنوعه در حین پرواز می باشند متفاوت بوده و حتی می تواند بسته به مقصد شما و براساس فوانین مختلف کشور ها متغیر یاشند. حتی در بعضی مواقع اقلامی نظر ماموران امنیتی فرودگاه را به خود جلب می کند که غیر مجاز و یا خطر ناک است و می تواند امنیت پرواز را به خطر بیاندازد و از حمل آنها جلوگیری شود.به هر حال در این شرایط به شما توصیه می کنیم که قبل از هر کاری ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و در ادامه به آرامی و با صداقت به سوالات ماموران امنیتی پاسخ دهید تا از شما رفع اتهام شود. در صورتی که وسیله ی مورد نظر غیر مجاز تشخیص داده شد بر حمل و نگهداری آن اصرار نکنید چرا که اینگونه  و با صلاحدید ماموران مربوطه از رخ دادن آسیب ها و یا خسارت های جدی جلو گیری می شود.

 

 

 وسایل و اقلام ممنوعه در پرواز





:: برچسب‌ها: بلیط هواپیما , رزرو بلیط هواپیما , خرید بلیط هواپیما ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: